• 5. kolo - 14.11. - 25.11.2022

        • Milé třídy,

          v pátek 11.12.2022 jsme uzavřeli 4. kolo naší Ekosoutěže aneb S duchem Husykrkybrkem za přírodou Zábřežska.  Výsledky zveřejníme do pátku 18.11. na webových stránkách soutěže. Nyní je před námi 5. kolo, jehož uzávěrka je 25.11.2022.

          Pozorně tedy poslouchejte následující příběh.

          ******************

          Od posledního setkání Janka s Husykrkybrkem uplynul opět nějaký čas. Bylo zrovna jaro, všechno kvetlo a Janek zrovna vzpomínal na Husykrkybrka. Janek seděl zrovna na břehu říčky Březné a koukal se na malé rybky, které se zde v klidnější části říčky proháněly. Když tu mu najednou někdo zaťukal na rameno. Janek s sebou trhl a on to Husykrkybrk. Usmál se na Janka a pomalu si sedl vedle něho.

          „To ses zase lekl, co?“ povídá vesele Jankovi.

          „Jo, lekl,“ zazubil se Janek.

          „Vidím, že koukáš do vody a o něčem přemýšlíš,“ nedokončil větu Husykrkybrk. Čekal, jestli bude Janek pokračovat.

          „Máš pravdu, přemýšlím. Přemýšlím o vodě, odkud se bere, kam řeka teče, jak mohou ryby žít ve vodě a dýchat a proč lidi ne. Zajímá mě toho hodně.“ řekl zamyšleně Janek.

          Najednou Husykrkybrk mávl oběma rukama a už se s Jankem vznášely nad říčkou a někam letěli. Letěli nad říčkou Březná po proudu až k místu v nedaleké obci, kde se říčka vlévala do jiné, větší. Cestou si povídali o vodě, o tom, jaký vztah mají lidé k vodě a o všem, co Janka zajímalo.

          Doletěli spolu až o obci Rájec. Tam u soutoku dvou velkých řek seděl hastrman. S Husykrkybrkem se znali. Hastrman se zeptal Janka. „Tak, co tě o vodě zajímá, chlapče?“

          Janek všecek zaskočen se nezmohl na slovo a tak jen pověděl. „Co je to za řeky?“

          „No, tady tato řeka vpravo je největším přítokem Moravy, která je tou řekou vlevo, ještě před Olomoucí. Odvodňuje území o rozloze větší než 500 kilometrů čtverečních a měří necelých 55 kilometrů. Protéká zčásti Pardubickým a zčásti Olomouckým krajem, přesto se nakonec stéká s řekou Moravou kousek odtud. Protéká obcemi Výprachtice, Sázava, Žichlínek, Krasíkov, Hoštějn, Zábřeh. ” usmál se hastrman. Janek chvíli přemýšlel a pak svou odpověď vykřikl. “To je, přece, jasné, je to Mährische Sasau!”

          Husykrkybrk i hastrman se rozesmáli, a pak si ještě nějakou dobu povídali o vodě. Výlet trval celý den až do večera, kdy Husykrkybrk opět zanesl Janka už velmi ospalého přímo domů do postele. Tam už Janek stihl říci Husykrkybrkovi „Dobrou noc.“  Pak zavřel oči a usnul.

          ******************

        • 3. - 5. třída

        • OTÁZKY:

          1.    Mährische Sasau (2 body)
          Janek vykřikl německý název řeky, o které mu povídal hastrman. Tato řeka se vlévá u Rájce do řeky Moravy. 

          A.    Věděli byste, o jakou řeku se jedná?

          B.    Věděli byste, kde pramení?

          a)    na jižním úpatí Bukové hory  
          b)    pod vrcholem Kralického Sněžníku   
          c)    na severozápadním vrchu svahu Bouda

          2.    Přítoky Moravské Sázavy (4 body)
          Každá řeka má své přítoky v podobě menších a větších vodních toků. Věděli byste aspoň 4 větší vodní toky, které se jsou přítoky Moravské Sázavy?


          3.    Obyvatelé dna řeky (2 body)
          Řeka je přirozený vodní tok, ve kterém na dně žije mnoho drobných živočichů např. např. blešivec potoční, praménka nebo larvy jepic. V Moravské Sázavě žije ale i jedna ryba, která žije u dna. 

          Věděli byste, o jakou rybu se jedná? Napište její celý název.

          Napovíme: většinu života tráví pod kameny. Tento způsob života je podmíněn skutečností, že nemá plynový měchýř. Proto se pohybuje pomalými a neobratnými poskoky a popolézáním po dně. V Česku je řazena v Červeném seznamu do skupiny zranitelné. Je významným prvkem fauny nejčistších toků (jako bioindikátor signalizuje znečištění vody)

           

          4.    Stromy na březích vod (7 bodů)
          Stromy jsou pro řeky velmi důležité. Svými kořeny zpevňují břehy a tím brání jejich vymílání.
           
          A.    Označte stromy, které rostou na březích řek a vodních toků.
          Topol bílý
          Vrba křehká
          Smrk ztepilý
          Jasan ztepilý
          Střemcha obecná
          Buk lesní
          Jedle bělokorá
          Borovice lesní
          Olše lepkavá
          Javor klen
          Borovice kleč
          Vrba bílá


          B.    Jeden z těchto stromů má schopnost tvořit tzv. chůdovité kořeny a přijímat vzdušný dusík svými kořeny bakteriálním hlízkám. Označte strom, který má tuto schopnost. 

          ÚKOLY:

          1.    Obyvatelé u řeky (4 body)

          A.    Poznáte podle obrázku, o které ptáky se jedná? Vyluštěte přesmyčky s názvy ptáků, spojte je se správným obrázkem a zjistíte, kteří ptáci se ptáci se v této oblasti vyskytují. 


          KELEŇDÁČ ČÍŘNÍ                               KSOCER DOVNÍ                          TLÍSKŘÍZ BOCENÝ

          __________________                       _________________                      ___________________


          B.    Napište, který z těchto ptáků jako jediný umí chodit po dně řeky.

          2.    Užitečná voda (10 bodů)
          Voda je se vzduchem bezesporu nejdůležitěší pro život na Zemi. Zkuste se zamyslet a napište aspoň 10 nápadů, k čemu je dobra a k čemu slouží voda.

          1.
          2.
          3.
          4.
          5.
          6.
          7.
          8.
          9.
          10.

          3.    Říční tok (6 bodů)
          Nakreslete říční tok, kde budou zakresleny tyto části řeky:
          •    PRAMEN = místo, kde řeka vyvěrá na zemský povrch
          •    LEVÝ PŘÍTOK = potok nebo řeka, která se vlévá do naší řeky z levé strany VE SMĚRU toku naší řeky
          •    SOUTOK = místo, kde se jedna řeka (nebo potok) vlévá do druhé řeky (či potoka)
          •    MEANDR = místo na řece, kde se tok "zakrucuje", tvoří tedy "zákruty" (vodní tok naráží na břehy a podemílá je)
          •    PRAVÝ PŘÍTOK = potok nebo řeka, která se vlévá do naší řeky z pravé strany VE SMĚRU toku naší řeky
          •    ÚSTÍ = místo, kde se řeka vlévá do jiné řeky, do vodní nádrže, do moře nebo do oceánu

          BONUSOVÁ OTÁZKA

          JAK DLOUHO SE ROZKLÁDAJÍ TYTO ODPADKY?


           

        • 6. - 7. třída

        • OTÁZKY:

          1.    Mährische Sasau (2 body)
          Janek vykřikl německý název řeky, o které mu povídal hastrman. Tato řeka se vlévá u Rájce do řeky Moravy. 

          A.    Věděli byste, o jakou řeku se jedná?

          B.    Věděli byste, kde pramení?

          a)    na jižním úpatí Bukové hory  
          b)    pod vrcholem Kralického Sněžníku   
          c)    na severozápadním vrchu svahu Bouda

          2.    Přítoky Moravské Sázavy (8 bodů)
          Každá řeka má své přítoky v podobě menších a větších vodních toků. Věděli byste aspoň 4 větší vodní toky, které se jsou přítoky Moravské Sázavy? Zároveň určete, zda se jedná o pravý nebo levy přítok.


          3.    Obyvatelé dna řeky (4 body)
          Řeka je přirozený vodní tok, ve kterém na dně žije mnoho drobných živočichů např. např. blešivec potoční, praménka nebo larvy jepic. V Moravské Sázavě žije ale i jedna ryba, která žije u dna. 

           

          A.    Věděli byste, o jakou rybu se jedná? Napište její celý název.

          Napovíme: většinu života tráví pod kameny. Tento způsob života je podmíněn skutečností, že nemá plynový měchýř. Proto se pohybuje pomalými a neobratnými poskoky a popolézáním po dně. V Česku je řazena v Červeném seznamu do skupiny zranitelné. Je významným prvkem fauny nejčistších toků (jako bioindikátor signalizuje znečištění vody)

          B.    Dokážete ji najít na obrázku mezi ostatními rybami?

          C.    Znáte ještě aspoň 2 další ryby, které nemají plynový měchýř? 

          4.    Stromy na březích vod (7 bodů)
          Stromy jsou pro řeky velmi důležité. Svými kořeny zpevňují břehy a tím brání jejich vymílání.
           
          A.    Označte stromy, které rostou na březích řek a vodních toků.
          Topol bílý
          Vrba křehká
          Smrk ztepilý
          Jasan ztepilý
          Střemcha obecná
          Buk lesní
          Jedle bělokorá
          Borovice lesní
          Olše lepkavá
          Javor klen
          Borovice kleč
          Vrba bílá


          B.    Jeden z těchto stromů má schopnost tvořit tzv. chůdovité kořeny a přijímat vzdušný dusík svými kořeny bakteriálním hlízkám. Označte strom, který má tuto schopnost. 

          5.    Říční zákruty (1 bod)
          Pokud řeka teče přirozeně, málokdy má rovný tvar. Vytváří různé zatáčky, zákruty, které umožňují, aby voda z krajiny rychle neodtékala. Věděli byste, jak se takové říční zákruty nazývají?


          ÚKOLY:

          1.    Obyvatelé u řeky (4 body)

          A.    Poznáte podle obrázku, o které ptáky se jedná? Vyluštěte přesmyčky s názvy ptáků, spojte je se správným obrázkem a zjistíte, kteří ptáci se ptáci se v této oblasti vyskytují. 


          KELEŇDÁČ ČÍŘNÍ                                    KSOCER DOVNÍ                               TLÍSKŘÍZ BOCENÝ

          ___________________                      _____________________                 ________________________

          B.    Napište, který z těchto ptáků jako jediný umí chodit po dně řeky.

          2.    Užitečná voda (10 bodů)
          Voda je se vzduchem bezesporu nejdůležitěší pro život na Zemi. Zkuste se zamyslet a napište aspoň 10 nápadů, k čemu je dobrá, a k čemu voda slouží.

          1.
          2.
          3.
          4.
          5.
          6.
          7.
          8.
          9.
          10.

          3.    Říční tok (13 bodů)
          Nakreslete říční tok, kde budou zakresleny tyto části řeky:
          •    PRAMEN = místo, kde řeka vyvěrá na zemský povrch
          •    HORNÍ TOK = část řeky,v níž voda teče rychleji, její koryto je úzké (tvar písmene V) (proud řeky naráží na překážky v podobě kamenů, často vznikají vodopády nebo peřeje)
          •    LEVÝ PŘÍTOK = potok nebo řeka, která se vlévá do naší řeky z levé strany VE SMĚRU toku naší řeky
          •    SOUTOK = místo, kde se jedna řeka (nebo potok) vlévá do druhé řeky (či potoka)
          •    STŘEDNÍ TOK = část řeky, v níž voda ztrácí svou dravost, zpomaluje se její tok, koryto se rozšiřuje
          •    MEANDR = místo na řece, kde se tok "zakrucuje", tvoří tedy "zákruty" (vodní tok naráží na břehy a podemílá je)
          •    RAMENO ŘEKY = místo, kde se řeka "rozdvojuje", má tedy dvě koryta (uprostřed dvou ramen můžeme najít např. OSTROV)
          •    SLEPÉ RAMENO = rameno (koryto) řeky, které je z jedné strany oddělené, voda tudy tedy téměř neproudí
          •    MRTVÉ RAMENO = rameno (koryto) řeky, které je oddělené z obou stran, voda je stojatá
          •    PRAVÝ PŘÍTOK = potok nebo řeka, která se vlévá do naší řeky z pravé strany VE SMĚRU toku naší řeky
          •    DOLNÍ TOK = část řeky, v níž má voda pomalé a klidné tempo, koryto je  široké (tvar písmene U) 
          •    ÚSTÍ = místo, kde se řeka vlévá do jiné řeky, do vodní nádrže, do moře nebo do oceánu
          •    DELTA = ústí řeky např. do moře, které je velmi rozvětvené, má několik ramen

          BONUSOVÁ OTÁZKA

          JAK DLOUHO SE ROZKLÁDAJÍ TYTO ODPADKY?

           


           

        • 5. kolo - řešení

        • Řešení 5. kolo: 3. - 5 třída

                                    6. - 7.třída

          Výsledky jsou zveřejněny v sekci Výsledky.

    • Kontakty

      • Základní škola a Dům dětí a mládeže Krasohled Zábřeh, Severovýchod 484/26, okres Šumperk
      • Číslo datové schránky: 6rr9x9e
      • 583 416 561
      • Severovýchod 484/26 Zábřeh 78901 Zábřeh Czech Republic
      • Tel. kanceláře školy: 583 416 561
      • Mob. kanceláře školy: 736 157 613
      • Mob. družiny: 604 977 566
      • Mob. vedoucí DDM Krasohled: 770 192 728
      • Tel.školní jídelna: 583 415 089
      • Schránka důvěry: schranka.duvery@zssvzabreh.cz
      • Podatelna: úřední hodiny od 6:30 do 15:00 (v pracovních dnech)
  • Odkazy na sociální sítě